Tuesday, March 25, 2008

Tema Japan: Del 4

Tisdag 2008-03-25
Vaknar och det är inte svinkallt! Solen lyser in genom fönstret och värmer nästan upp lika bra som kaminen. Klockan är runt 11:30. Chillar lite innan det är dags för frukost. Bestämmer oss för att äta rätt nära eftersom plugg-Jonas måste till skolan 13:30 som vanligt.

Det blir stället brevid kokoman (curry-stället vi käkade första dagen). När man kommer dit ska man först köpa en "biljett" i en automat vid dörren. På automaten finns en knapp per maträtt. Beställer samma som Jonas som vanligt. Sen sätter man sig vid en, typ, bardisk och ger fram lappen. Först för man lite misu-soppa med uppblöta brödbitar i samt te. Sen får vi in maträtten som är typ lite grisköttwok ovanpå ris i en stor skål. Kostar 380Yen och det är faktiskt gott.

Hänger med och lämnar av Jonas vid skolan. På vägen hem möter jag Henke och Mårten som är på väg och ska käka. Hänger med dom till ett indiskt ställe inte långt ifrån där vi just käkade. Två trappor ner ligger stället och i lunchen ingår fria Nan-bröd! Synd att jag precis käkat, chillar med en cola istället.

Mårten ska hem till Sverige senare idag efter två år här. Lite trist, han är riktigt sjysst och jag tror vi stod på samma sida i politik-diskussionen i lördags :). Han har dock blivit fett ägd av värden till hans lägenhet som vill ta betalt för flyttstädning och diverse annat småskit som Mårten inte alls har lust att pröjsa eftersom han har städat och fixat iordning.

Efter lunchen droppar vi av Mårten vid skolan (börjar lära mig vägen dit nu) och tar en alternativ väg hem från skolan. Eftersom jag lovat mig själv att springa idag om det är t-shirtväder så letar jag febrilt efter bra vägar att springa på, vill helst undvika vägar där bilar kör eftersom trottoarer inte verkar uppfunnet på småvägar här. Vägen vi går är faktiskt nästan bil-fri och har dessutom en lång trappa (trappryck, BAM).

Jag drar iväg nästan direkt när jag kommit hem, på vägen tillbaka mot trappan möter jag Mårten igen. Snackar lite och säger hej då igen och så. Kör 4 trappryck och joggar hem lite lätt. Möter då Mårten IGEN när han är på väg till stationen med sin 24kg tunga väska. Säger inte hej då nu för det känns som vi lär ju träffas igen innan den här dagen är slut.

Jonas kommer väl hem vid 17 tiden efter skolan. Jag kommer på att jag är på väg att bli musarm och panikkör lite armhävningar och situps. Duschar och rakar av mig allt äckligt skägg som jag nu tröttnat på. Gör inte så mycket mer fram till kvällen då vi bestämmt oss för att äta SPETT.

Vi möter upp Eric vid 19 tiden, eller rättare sagt vi går hem och hämtar honom för han är sen. Han har tropiskt hett hemma (delvis efter en dush samt han har mer typisk 1 rums studentlägenhet). Han har dock aircondition istället för kamin. Vi drar iväg honom till spett-stället. Anders och Tony kommer dit senare och vi käkar väl en 6-7 spett var samt 5 öl och nån skum blåäppeldrink som verkar vara husets specialitet eller nått (som till färgen dock var grön). Har riktigt trevligt, vid 12 tiden drar vi hem och kollar Animatrix och äter dagens skörd av snacks och godis från 99:an.


Grishjärta-spett. Var helt ok, men jag diggar inte att man såg typ kroppspulsåderöppningen på dom.

1 comment:

Anonymous said...

kom du på att du höll på att bli musarm.. åh, stackars liten. gotta hate that feeling. ställ dig brevid valfri japan eller jonas så känns det säkert bättre.. =)