Sunday, March 23, 2008

Tema Japan: Del 1

Torsdag/Fredag 2008-03-20 - 2008-03-21
Åker hemifrån vid 11 tiden på fredag. Hämtade upp Sara på vägen till Arlanda och var ute innan 12. Skönt med mycket tid på sig. Inga problem vid incheckningen, dock fick jag gång-plats vilket garanterar 2000 istötningar i axeln. Gör dock inte så mycket, tänkte inte sova på väg till amsterdam.

Ca. 15:30 lyfter planet, lite försenat. Händer ingenting tills vi två timmar senare landar på MEGA flygplatsen i Amsterdam. Har inte gått runt så mycket där tidigare men fan vad stor den är, perfekt att gå runt och sträcka på benen i 2 timmar innan planet till Tokyo avgår. Var tvungen att leta lite för att hitta till rätt transfer disk, men när jag började närma mig såg man horder av små japaner så då visste jag att jag kommit rätt. Lyckas få en fönsterplats på tokyo planet, perfa!
Så här kul är det i Amsterdam

Runt 8 lyfter planet till tokyo, redan efter några minuter känner jag att det här kommer inte bli lätt. Lyckas inte hitta någon skön ställning hur mycket jag än försöker. Tror tjejen brevid blir nästan lite irriterad när jag konstant vrider och vänder på mig. Efter ett tag kommer iaf middan in och är precis så äcklig den ska vara. Runt 12 tror jag de släcker ner och jag får kämpa mot obekvämheten. Sover till och från under 5-6 timmar sen ger jag upp och läser istället. 12.5 timmar efter start landar vi i Tokyo/Narita.

På flygplatsen är det oväntat lite folk trots att klockan är bara runt 16 lokal tid på lördagen. Får vänta i hela 3 minuter på bagaget som inte tappades bort! Hittar snabbt en JR disk och köper tågbiljett till Sendai för 13000 Yen (1000 yen = 60 SEK). Hyfsat lätt att hitta rätt både in till tokyo och från tokyo till Sendai (med snabbtåget Shinkansen). I tokyo får jag dock erfara hur mycket folk det finns i det här landet. Tur att man är ett huvud längre så man ser alla skyltar ändå.

20:17 sharp stannar Shinkansen i Sendai. Första missen så här långt på resan, jag lyckas på nått sätt tappa boken när jag går av tåget - lite trist eftersom det inte är min. Får väl beställa en ny när jag kommer hem.

Ser iaf en lång, skäggig Jonas när jag kommer ut från stationen. Fan vad skönt att vara framme! Taxi hem till jonas och fixa till lite sovplats (5 cm tjock maddrass på golvet, sköänare än det låter faktiskt). Snackar fram till 2 tiden då vi bestämmer oss för att sova.