Thursday, September 2, 2010

Brasilien del 7

Söndag
2010-08-29
Idag ska jag hänga med den svenska konsulten på jobbet, Jens och hans familj (fru från turkiet samt två barn). Vid 11 tiden hämtar dom upp mig och vi åker till en park där dom brukar vara på helger. Det kostar några R$/h att parkera bilen där men själva parken är gratis trots bevakning av väktare och jättefint skött gräs och buskar. Det ligger några höghus i närheten där lägenheterna tydligen är sjukt dyra eftersom dom har utsikt över ett GRÖNområde (jämför vatten i sverige). Barnen som är snart 3 och snart 6 år gamla leker vant i ett tält jens har med sig.

Dyrt boende i Sao Paulo
När barnen har lekt, och jag och jens har gått en promenad runt parken och snackat lite skit börjar klockan närma sig två. Vi bestämmer oss för att åka tillbaka till deras lägenhet och äta lunch i närheten. Dom bor i en 94 kvm står lägenhet i ett typiskt medelklasshus som såklart har höga stängsel med tagtråd runt sig. Jens dotter tar på sig uppdraget att visa mig runt i lägenheten. Eftersom Jens pratar svenska med båda barnen förstår dom svenska perfekt och hon kan efter lite initial blyghet också kan säga en del ord. Hon visar mig också ett spel dom har som är svenskt och vi hinner spela några minuter innan det är dags att gå till restaurangen.

Restaurangen ligger i stort sett snett över gatan, på väg dit får jag hålla Laras (6 åriga dottern) hand också när vi går över gatan. Inte alla som får göra det efter så kort tid enligt Jens. (Lara är verkligen hur söt som helst, om jag får ett sånt barn i framtiden kan jag skatta mig lycklig) Dom brukar tydligen gå hit och äta, och det är en riktigt trevlig liten restaurang med en ganska liten men god buffe. Efter att ha tryckt i mig friterat kött samt stekt kyckling + lasagne + tillbehör samt ha visat mina ådror på händerna (som tydligen var intressanta) har Jens fru föreslagit att jag och Jens åker iväg och skjuter lite pistol (eftersom Jens är medlem i en skytteförening. Macho som man är går ju detta givetvis inte att tacka nej till så sagt och gjort – vi åker iväg.

Efter att ha åkt 45 min varav de sista meterna på en dålig grusväg är vi framme. Jag behöver inte visa något leg eller skriva på något annat än en lista så man ska kunna bevisa att man varit där (om man blir tagen av polisen och dom ser att man har krutstänk på kläderna). Skotten kostar ca 5 SEK styck och vi tar en platta för Jens halvautomatiska pistol (Taurus PT58) samt en platta till en revolver som vi lånar. Vi får även två tavlor med gubbar att skjuta på. Efter lite väntetid på en ledig bana har Jens lite instruktioner och sen skjuter vi! Det är .38 ammunition (9mm) så det är inte jätterekyl men det pangar på bra ändå. VI tävlar inte direkt men även om jag är sämre så är jag faktiskt inte SÅ mycket sämre än Jens. Några skott går helt fel men de flesta är faktiskt väldigt nära.

Skjuta pistol, BAM

Skjuta revolver, BAM

Efter skjutningen skjutsar Jens hem mig och trött och belåten med dagen tar jag det bara lugnt på rummet resten av kvällen.

2 comments:

Anonymous said...

fan vilken jävla resan anders! somliga har det bra på jobbet =)
gulligt att du fick kindpussar av brudarna, det måste du gillat va? hehe
/kia

blaskagg said...

Vilka löjligt små hörselskydd. Har du fått tinnitus nu?