Saturday, August 28, 2010

Affärsresa Brasilien - Part 1

2010-08-23
Planet ska gå 18:40. Är på flygplatsen 2 timmar före och njuter lite för mig själv av att få gå före economy-kön eftersom det är business class som gäller. När jag väl hittat check in disken visar det sig dock inte vara en antydan till kö nånstans. Kan ju vara för att första sträckan är till London (flyger BA). Efter att förgäves letat efter ”sveriges enda” starbucks är det tillslut dags att gå på planet. Äntligen får man valuta för business och glider före pöbeln. På planet märks det inte så mycket, lite mer benutrymme kanske. Man får mat på porslinstallrikar och den är väl lite bättre än vanligt. Värt är det dock inte!

Vid London är det fullt med plan i luften som väntar på att landa, jag har ju 1,5 timmar till planet mot Sao Paulo går så tar det rätt lugnt. När vi dock efter landning står i 30 minuter till och bara väntar på att gaten ska bli ledig börjar det bli lite svettigt. Som ”tur” var är Sao Paulo planet 2 timmar försenat (till 23:00) så ingen stress. På väg till gaten ser jag några hissar som går upp till loungen. Time to reap the benefits of business class! Efter att nervöst frågat om det är ok för mig att åka upp till loungen står jag då slutligen i hissen på väg upp.

I loungen finns det en buffe med varm mat och även frukostbuffe om man nu är sugen på det. Det verkar även ha funnits champagne i hinkar men dom är tomma nu. Dock finns det en öl, vin, sprit och snackbuffe där man kan blanda egna drinkar. Går hårt ut med en Southern Comfort + cola och följer upp med en jd+cola. Sätter mig i en skön fåtölj och ser ner på dom mindre lyckosamma i vänthallen.

Planet är en 747:a. Det vore förstås bäst att sitta på övervåningen men det är bara first class så får nöja mig med att sitta i ett litet båsliknande säte på bottenplan. Dock rätt nära baren som finns där man enligt instruktioner kan hämta drinkar efter behov. Efter start delar dom ut liten necessär med sovtillbehör, ett glas champagne samt meny för kvällsmaten. Fäller upp min lilla fotpall och väljer lax+sallad till förätt, oxfile till huvudrätt och hoppar över desserten. Några öl slinker ner också. Vid ett, haltvåtiden släcks det ner – jag lutar stolen till horisontalläge  (får precis plats!) och somnar in.

Mmmm, mitt bås!

No comments: