Monday, August 30, 2010

2010-08-24 Tisdag
Efter att ha fått den bästa sömnen jag någonsin haft på ett flyg (vilket inte betyder att den var bra, bara bra mycket bättre än tidigare) tänds ljuset ungefär 2 timmar för landning. Till frukost väljer jag en full english breakfast. Efter landning och väntan i en halvtimme vid passkontrollen hittar jag min väska direkt på bandet. Utanför tullen står så en äldre herre i kostym med ”ewerstein” på en lapp. Han visar sig kunna engelska rätt bra. Tydligen ligger flygplatsen i norra Sao Paulo och kontoret i södra ca 40 km bort och vid 7 på morgonen är det rusning. 2 timmar senare är jag tillslut framme vid hotellet.

Typisk gatan vi körde förbi

Eftersom jag kom tidigt måste jag tydligen betala för den första natten också, vilket betyder 350 R$ (~1 600 SEK) extra. Orkar inte bry mig eller tjafsa så jag ringer maristela och ber dom hämta upp mig vid 11 tiden och går upp och duschar på rummet på 14:e våningen.

11 hämtas jag upp och leds till kontoret som ligger ungefär 50 meter bort. Dom bygger tydligen om hela huset kontoret ligger i så det ser ut som en byggarbetsplats och säkerhetstänkande når väl inte riktigt svensk nivå. Väl uppe på 10:E våningen och Phadias kontor får jag först hälsa på alla, se installeras jag i ett konferensrum i mitten, dvs utan fönster. Det finns i alla fall AC, vilket är rätt skönt eftersom det är 29 grader ute.

Eh, vart går man in?
Till lunch blir jag bjuden av Maristela (finance-controller) samt jens som är en svensk som bor i Sao Paulo och är inhyrd för att hjälpa Maristela med rapporteringen till sverige. Tar en quasadilla (som jag vet vad det är) men bli lite avundsjuk eftersom maristela tar kött + sallad (vilket är en perfekt grillad köttbit med vanlig grönsallad – mums).

Efter möte med verizon om uppkopplingen till kontoret smiter jag iväg vid halv 5 tiden, börjar bli ganska trött. Beställer en ceasar sallad som room service och upptäcker till min förtjusning att dom har fox news på hotellet. Somnar gott vid 9 tiden i min queen-size säng.

No comments: