Thursday, August 30, 2007

Programmera

Så nu har jag äntligen fått mitt andra stora hobby-programmeringprojekt i hamn, Slavestate. Första gången var förstås DaGPage, Sidan som var ljusår före alla töntiga communities som dyker upp titt som tätt.

Den andra gången är den svåraste läste jag rätt nyligen i någon artikel. Tydligen är det så att första gången slänger man upp något lite halvdant och bryr sig inte så mycket om en bra grunddesign, bra objektorientering, MVC, etc. Funkar det är det bra. Andra gången däremot. Nu jävlar ska man rätta till varenda designfel man gjorde första gången och skapa en riktig grund innan man börjar med själva sidan/applikationen. Det kommer ju löna sig i slutändan och då kan man bara spotta ur sig sidor på löpande band eftersom grundstrukturen är så bra. Problemet är dock att man fastnar i skapandet av den strukturen, ramverket, alldeles för länge och till slut ger upp.


Artikeln var givetvis 100% rätt, jag har ett antal startade projekt mellan dagpage och slavestate som lagts på is för de kom aldrig riktigt igång. De ligger nu och samlar digitalt damm på janne. Det värsta var att många av dom är riktigt bra grunder, men därifrån till färdig sida är det längre än man tror.

2 comments:

blaskagg said...

BOOYA! Fan vad fett att det är i hamn. Jag trodde inte det ett tag alltså.

Lyckan said...

Men du får fixa till länkenn till slavestate så n00bsen kommer in :D